maanantai 11. joulukuuta 2017

Audin EA888-bensiinimoottorin öljynkulutus


               Ongelma! Erään TFSI-moottorin tarina.

EA888-moottorissa on havaittu öljynkulutusongelma. Se saattaa kuluttaa öljyä jopa kolme litraa sadalla kilometrillä, joka on ihan liikaa. Virheellisiä moottoreita on asennettu erityisesti
Audi A4 -autoon 2,0-litraisena, mutta ongelma saattaa ilmetä Skodan, Volkswagenin ja Seatin TSI-moottoreissa.

Sen huomaa ulkoisesti esimerkiksi pakoputken päästä jossa on jäämiä palamisjätteestä. Suurin osa palamisjätteestä jää kuitenkin katalysaattooriin ja kun palamisjätettä on liikka, suurin osa siitä jää katalysaattoriin, joka lyhentää merkittävsäti katalysaattorin käyttöikää.

Liika öljynkulutus kuluttaa myös mäntiä, jolloin ei kannata tyytyä pelkkien männänrenkaiden vaihtoon, vaan vaihtaa kokomäntä, mutta esimerkiksi kampiakselin runkolaakeri jää vaihtamatta.  Silloin olisi myös hyvä vaihtaa jakopää ja vesipumppu, koska ne ovat kuluvia osia kyseisessä moottorissa.

Liika öljynkulutus johtuu männänrenkaista, jossa olevat öljypaalureijät ovat liian pienet. Kun öljypaalureiät ovat liian pienet, ne tukkeutuvat, jolloin männän renkaat eivät pysty enää kaapimaan öljyä sylinterinseinämiltä ja palauttamaan öljypohjaan. Myös pitkät öljynvaihtovälit ja matala ponnevoiman männänrenkaat pahentavat tilannetta entisestään. Jos kampikammio huohottaa, se myös vaikuttaa asiaan, koska sen paine ei pääse poistumaan tarpeeksi suurella teholla muuta reittiä, se menee männänrenkaan ja sylinteriseinämän väliin lisäten öljynkulutusta. Valmistajan mielestä se ei ole tyyppivika, vaikka kyse onkin suunnitteluvirheestä.

Audin maahantuoja saattaa tulla korjauskuluissa vastaan jos huoltokirja on aukoton ja öljynvaihdot on tehty ajallaan oikeilla öljyillä. Huoltoja ei kuitenkaa ole tarvinnut tehdä merkkiliikkeessä. Jos huoltokirjassa on aukkoja, öljyt on vaihtoväli on suuri ja on käytetty väärän laatuisia öljyjä, maahantuoja saattaa evätä korvaukset jopa kokonaan.Öljyt suositellaan vaihtamaan tässä autossa      15 000 kilometrin välein. Maahantuojan korvauksen suuruus vaihtelee suuresti. Siihen vaikuttavat auton ikä, ajetutu kilometrit, huoltohistoria ja ostopaikka. Joskus maahantuoja saattaa maksaa kaikki kulut, joskus ei yhtään. Korjauksen hinta on merkkikorjaamolla 6 000€-7 000€ ja moottorikoneistamoilla 3 000€-3 500€. Korjaus kannattaa kuitenkin tehdä, koska esimerkiksi auton vaihtoarvo on asiakkaiden mukaan laskenut jopa 9 000€, jos korjausta ei ole tehty.

Teksti on tiivistelmä Tekniikan maailman 19/2017 numerosta. Tiivistelmän alkuperäistekstin kirjoitti Heikki Parviainen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Skoda Octavian Jakopää

               Skoda Octavian Jakopääremontin varotoimet Kyseinen auto on Skoda Octavia/Octavia Tour AKL/1.6 (1U2/U5) (96-10) H...